FANDOM

Katariina MäkeläEdit

Katariina Mäkelä on Jenni Banerjeen esittämä kuvitteelinen hahmo televisiosarjassa Salatut elämät, jossa hahmo on ollut mukana vuodesta 2009 alkaen. Hahmoa esitti vuosina 2009–2014 Jasmin Hamid.
1798383

Katariina Mäkelä ja Niko Vainio

Sara Polvijärvi aiheutti ongelmiaEdit

Katariina asui Yhdysvalloissa Miika Mäkelän kanssa. Liitto päättyi, kun Sara Polvijärvi uskotteli Katariinalle Miikan pettäneen häntä. Katariina oli tuolloin myös raskaana, mutta päätyi tekemään abortin. Saran kieroilujen selvittyä Katariinalle, hän muutti Miikan perässä Helsinkiin. Katariinan paluu sekoitti Miikan ja hänen silloisen tyttöystävän Jenni Vainion välejä ja suhde päättyi pian. Miikan ja Jennin erottua Katariina ja Miika lähentyivät. Vaellusretkellä Kivikoskella Katariina ja Miika kohtasivat Saran, ja kamppailun seurauksena Katariina työnsi vahingossa Saran sillalta kuolettavasti koskeen. Katariina ja Miika lähentyivät lisää yhteisen salaisuuden myötä.

Syyllisyys Saran tappamisesta ahdisti Katariinaa, eikä hän saanut nukuttua öisin. Miika määräsi Katariinan vastustamisesta huolimatta hänelle rauhoittavia, tietämättä että Katariina oli entinen lääkeaddikti. Lääkeriippuvuus oli aiheuttanut myös Katariinan irtisanomisen los angelesilaisesta sairaalasta, minkä vuoksi hän joutui väärentämään työtodistuksensa päästäkseen suomalaiseen sairaalaan töihin.

Katariina harrastettua seksiä Niko Vainion kanssa ja Miikan saatua tietää siitä, Miikan ja Katariinan suhde päättyi. Antti Polvijärvi alkoi tutkia siskonsa Saran kuolemaa ja pääsi Katariinan ja Miikan jäljille. Rakkautensa Katariinalle tunnustanut Miika otti vastuun kuolemasta ja pakeni maasta. Myöhemmin Katariina alkoi seurustella Antin kanssa.

Salaperäinen vainoaja ja joutuminen hoitoonEdit

Katariinaa alettiin vainota ”Mä tiedän mitä sä teit” -viesteillä. Hän epäili viestien lähettäjäksi kuolleeksi luultua Saraa. Katariina palasi Kivikoskelle, jossa hän kuvitteli näkevänsä Saran ja putosi itsekin koskeen. Katariina löytyi, mutta koska hän oli paljastanut Antille tappaneensa Saran, Antti lopetti suhteen. Viestien lähettäksi paljastui Katariina itse ja hänet passitettiin hoitokoti Lintukotoon. Katariina luuli näkevänsä edelleen harhoja nähtyään kuolleeksi luullun Sebastian Vuorelan. Sebastian ei halunnut valekuolemansa paljastuvan ja huumasi Katariinan lääkkeillä. Koska Katariinan uskottiin edelleen näkevän näkyjä, hänelle aiottiin antaa sähköhoitoa. Sergei Kuula paljasti Sebastianin valekuoleman Antille, joka riensi hoitokotiin viime hetkellä estämään sähköhoidon.

Kuntouduttuaan Katariina jatkoi suhdettaan Antin kanssa ja muutti hänen luokse asumaan. Edelleen Katariinaan rakastunut Niko ärsyyntyi tästä ja melkein paljasti Antille totuuden salasuhteestaan Katariinaan.

Miika palaa takaisinEdit

Katariina alkoi saada jälleen uusia uhkausviestejä, jolloin selvisi, ettei hän alun perinkään ollut niitä kirjoittanut.

Antti kosi Katariinaa, mutta kihlautuminen keskeytyi traagisesti salaperäisen miehen iskettyä Antin tajuttomaksi ja nukutettua Katariinan. Katariina heräsi vangittuna häkkiin. Uhkausviestien kirjoittajaksi ja kaappaajaksi paljastui Miika. Miika piti Katariinaa pitkään vankinaan ja vangitsi myös Katariinaa pelastamaan tulleen Nikon. Miika asetti Saran kuoleman Katariinan vastuulle ja lähentyi jälleen Jennin kanssa. Jenni sai kuitenkin totuuden selville löytäessään Nikon kirjoittaman salaviestin. Tajutessaan viestin paljastaneen totuuden, Miika otti Katariinan mukaansa ja aikoi paeta moottoriveneellä ulkomaille. Katariinan tönäistyä Miikaa, Miika löi päänsä laiturilla olevaan reunukseen ja putosi veteen. Katariina ei kutienkaan voinut jättää häntä kuolemaan, vaan antoi Miikalle ensiapua ja pelasti tämän hengen.

Miessotkut jatkuvatEdit

Antin uuteen kosintaan kieltävästi vastannut Katariina kertoi rakastavansa Nikoa. Antti syytti Katariinaa Saran taposta, mutta koska Katariina kertoi poliisille Antin tietäneen taposta jo aiemmin, tämä sai varoituksen ja joutui paperitöihin. Katariinan ja Nikon suhde päättyi Nikon kuultua Katariinan ja Jennin keskustelun suhteesta. Niko pettyi ja muutti Ouluun.

Nikon jälkeen Katariinalla oli lyhyt suhde Sebastian Vuorelan kanssa. Pari ehti muuttaa yhteen, mutta suhde päättyi Katariinan saadessa tietää Sebastianin harrastaneen seksiä Isabella Holmin kanssa. Sebastianin muuttaessa pois, jäi hänen poikansa Elias Vikstedt kuitenkin asumaan Katariinan luokse.

Katariina alkoi tapailla Valtteri Elovirtaa, joka kuitenkin tapaili samaan aikaan myös Kalle Laitelaa. Valtterin raiskattua Kallen, Kalle sai tukea Katariinalta. Kallen muutettua Katariinan luokse alivuokralaiseksi, syntyi heidän välilleen suhde, vaikka Kalle olikin siihen asti luullut olleensa homoseksuaali. Kalle joutui kuitenkin turvautumaan seksiä harrastaessaan erektiolääkkeisiin, minkä paljastuessa suhde Katariinaan päättyi. He yrittivät korjata parisuhdettaan vielä ryhmäseksillä, mutta Katariina tunsi itsensä kolmanneksi pyöräksi.

Katariina ja Cindy viettivät iltaa Cafe Moosessa ja heidän seuraan liittyivät Joonatan Sievinen sekä Jiri Viitamäki. Cindyn ja Joonatanin lähdettyä Katariina ja Jiri jäivät suutelemaan toisiaan. Hiljalleen heidän välilleen syntyi parisuhde. Nikon palattua Helsinkiin, Jiri salasi asian Katariinalta pelätessään vanhan suolan janottavan. Jirin salailu katkaisi suhteen, mutta he palasivat takaisin yhteen Katariinan ymmärtäessä haluavansa olla Jirin kanssa.

SalaklinikkaEdit

Katariinaa kiellettiin hoitamasta sairaalaan tullutta paperitonta potilasta. Katariina ei kuitenkaan suostunut työskentelemään sairaalassa, jossa jokainen potilas ei ole tasavertainen. Katariinan irtisanouduttua, hän alkoi auttamaan kodittomia, paperittomia ulkomaalaisia ruualla ja lääkkeillä. Sittemmin hän on ryhtynyt perustamaan omaa klinikkaa näitä ihmisiä varten. Hän pyysi Kallea salakuljettamaan lääkkeitä sairaalasta, mutta hän ei kuitenkaan tähän suostunut. Pian Katariinan oven taakse kuitenkin ilmestyi tuntemattomalta lähettäjältä laatikollinen tarvikkeita, joiden avulla Katariina pystyy avaamaan klinikan.